Jongeren bedenken oplossingen voor inrichting stedelijk gebied

Zo’n 300 leerlingen van 9 technasiumscholen in Groningen, Friesland en Drenthe hebben gewerkt aan plannen om een gebied in hun omgeving zo in te richten dat het bestand is tegen de gevolgen van klimaatverandering, de biodiversiteit vergroot wordt en er groene energie opgewekt kan worden.

27 mei 2021

Uitdagende opdracht

Een uitdagende en vooral actuele opdracht die ze kregen van echte opdrachtgevers, zoals waterschappen en provincies. Vandaag presenteerden de groepen met de meest innovatieve, creatieve, maar ook haalbare oplossingen hun ideeën aan een deskundige jury.

Jongeren krijgen een stem

Klimaatverandering, biodiversiteit, energietransitie; er gaat tegenwoordig geen dag voorbij zonder dat je deze begrippen ergens in de media tegenkomt. Niet zo gek natuurlijk, het zijn grote vraagstukken, waar we met zijn allen iets mee moeten. Ook jongeren spreken zich steeds vaker uit over deze thema’s. Ze willen gehoord worden, want het gaat om hun toekomst. Via dit project in het voortgezet onderwijs geven opdrachtgevers de jongeren een stem. In Groningen waren dat de leerlingen van Ubbo Emmius uit Stadskanaal en van het Harens Lyceum. Zij bedachten verfrissende en creatieve oplossingen voor uitdagingen waar de opdrachtgevers bijna dagelijks mee te maken hebben. 

Je kan zelf een verschil maken

Begin dit jaar hebben we de leerlingen aan het werk gezet met een concrete opdracht in hun eigen leefomgeving. Ze kregen vervolgens de vrijheid om zelf op onderzoek uit te gaan; zo kozen ze zelf een gebied dat ze opnieuw zouden willen inrichten. Natuurlijk boden de provincies, waterschappen en IVN de nodige ondersteuning via hun experts die bevraagd mochten worden. Ook zetten we de leerlingen aan het denken en inspireerden we ze via een webinar met Trashpacker Tijmen Sissing. Hij startte in zijn eentje acties om afval op te ruimen. Daarmee creëerde hij een beweging die zich over de hele wereld heeft verspreid. Hij liet zien dat grote impact vaak begint met iets kleins en maakte de jongeren duidelijk dat ook zij een verschil kunnen maken met hun oplossingen.

Was deze informatie nuttig?