Inkoop en aanbesteden

In de uitvoering van onze taken doen we een beroep op externe leveranciers en dienstverleners. Dit doen we op basis van wet- en regelgeving en ons inkoop- en aanbestedingsbeleid.

Inkoopbeleid

In ons inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn regels en normen voor inkoop en aanbesteden opgenomen. 

De waterschappen in Nederland hebben algemene waterschaps-inkoopvoorwaarden (AWIV) ontwikkeld. Wij hanteren deze inkoopvoorwaarden bij inkooptransacties. De voorwaarden sturen we altijd mee met een offerte aanvraag of publiceren we bij de aanbestedingsdocumenten. Afhankelijk van de opdracht worden de passende inkoopvoorwaarden gekozen. 

Aanbestedingskalender

Alle aanbestedingen verlopen via Mercell. Op dit online platform vindt u onze aanbestedingsdocumenten. Ook kunt u hier vragen stellen, offertes indienen en de gunningsbeslissingen ontvangen. Wij plaatsen alle Europese- en nationale aanbestedingen tevens op TenderNed.

Aanmeldproces onderhandse aanbestedingen

Wil je in aanmerking komen voor onderhandse aanbestedingen bij Waterschap Hunze en Aa’s? Dan kun je je aanmelden voor onze groslijst. 

Een groslijst is een lijst van bedrijven die vooraf zijn geselecteerd om bij opdrachten uitgenodigd te worden. Zo maken grote én kleine ondernemers gelijke kans om mee te doen. Ook kunnen we beter samenwerken met bedrijven uit de regio. 

We gebruiken objectieve en meetbare criteria om bedrijven te selecteren. Daarbij kijken we ook naar prestaties via het Better Performance-systeem (CROW). Dat geeft ruimte om kwaliteit te belonen. 

Onze groslijst geldt voor de volgende categorieën: 

  • Grondwerk 
  • Baggeren 
  • Persleidingen 
  • Kleine waterbouwkundige constructies 
  • Loonwerk 

Voor loonwerk is de instap bewust laagdrempelig gehouden, zodat ook regionale bedrijven eenvoudig kunnen meedoen. 

De afspraken over de groslijst zijn vastgelegd in de leidraad ‘Groslijst voor werken’. Hierin staat precies hoe het werkt en hoe je je kunt aanmelden. 

Klacht over een aanbesteding

Heeft u een klacht over een aanbesteding of een onderdeel van een aanbesteding? Uw aanbestedingsklacht dient u in bij het Klachtenmeldpunt Aanbesteden van Hunze en Aa’s. 

Per post klacht indienen

Dient u de aanbestedingsklacht liever per post of e-mail in? Gebruik daarvoor dan onderstaande gegevens.

Waterschap Hunze en Aa’s 
Postbus 195 
9640 AD  VEENDAM 
klachtenmeldpunt@hunzeenaas.nl

Vergeet bij de klacht niet onderstaande informatie te melden:

  • De aanduiding van de aanbesteding en het referentienummer van de aanbesteding op het aanbestedingsplatform; 
  • De omschrijving van de klacht en een beschrijving hoe de klacht volgens uw bedrijf of organisatie zou kunnen worden verholpen; 
  • Naam en adres van uw bedrijf of organisatie en bij voorkeur ook een telefoonnummer en een contactpersoon; 
  • De dagtekening. 

Hoe verloopt de klachtenprocedure?

  • U ontvangt een schriftelijke ontvangstbevestiging van uw ingediende aanbestedingsklacht. In dezelfde brief wordt uitleg gegeven over het vervolg van de procedure. 
  • De klacht wordt in behandeling genomen door het Klachtenmeldpunt Aanbesteden waterschap Hunze en Aa’s. Het Klachtenmeldpunt wordt gevormd door een medewerker van het team Inkoop en een medewerker van het team Juridische Zaken van het waterschap Hunze en Aa’s. In sommige gevallen schakelen we een externe adviseur in. De medewerkers die deelnemen in het Klachtenmeldpunt zijn niet direct betrokken bij de aanbesteding waarop de klacht betrekking heeft. 
  • Het indienen van een klacht schort de aanbestedingsprocedure niet op, tenzij het waterschap Hunze en Aa’s hiertoe beslist. 
  • Het Klachtenmeldpunt onderzoekt vervolgens of de klacht terecht is. Dit doet het door feitenonderzoek, het onderzoeken van de gegevens die door de klager en het waterschap zijn aangereikt en door partijen eventueel te horen. 
  • Het Klachtenmeldpunt brengt advies uit aan het waterschap Hunze en Aa’s. 
  • De secretaris-directeur beslist over uw klacht. 
  • U ontvangt van het waterschap Hunze en Aa’s de beslissing op uw klacht.